بلاگ

روش های مناسب نگهداری از ادویه ها در منزل

عوامل موثر در خرابی ادویه ها شامل نور، گرما، رطوبت و هوا می باشد که هر کدام از این عوامل می تواند در خرابی ادویه ها موثر باشد. هر کدام از این عوامل پیوندهای شیمیایی در ادویه را می شکنند که در نتیجه آن رنگ، عطر و طعم آن ها به مرور زمان تغییر می کند. تغییر هر یک از این عوامل نشان دهنده خرابی ادویه می باشد که در نتیجه آن از مصرف ادویه باید خودداری کنید.

 

برای تشخیص عدم استفاده از ادویه به وسیله یا دستگاه خاصی نیاز ندارید فقط کافی است به حواس خود تکیه کرده و اگر تغییری در رنگ، عطر و طعم ادویه مشاهده کردید از مصرف آن اجتناب نمایید. ضمنا همیشه در زمان مصرف ادویه خود به تاریخ مصرف آن توجه نمایید.

 

 

نکات مهم در نگهداری ادویه:

۱- در صورتی که مصرف ادویه شما زیاد می باشد همیشه مکان مخصوصی که دور از نور، گرما و رطوبت باشد برای آن در نظر بگیرید.

 

۲- در صورتیکه ادویه را از بسته بندی مخصوص خود خارج می کنید آن را در ظرف مخصوصی که برای این کار در نظر گرفته اید، قرار دهید و تاریخ انقضای آن را بر روی ظرف نگهداری آن قرار دهید.

 

۳- همیشه برای جلوگیری از نفوذ گرما، نور و رطوبت به ادویه ها، آن ها را در ظروف دربسته نگهداری کنید.

 

۴- ظروف دردار شیشه ای برای نگهداری ادویه ها داخل کابینت عالی هستند.

 

۵- اگر محل نگهداری ادویه شما کابینت مجاور و یا نزدیک اجاق گاز است، فورا محل نگهداری آن را تغییر دهید و در جایی قرار دهید که در معرض گرمای مستقیم قرار نداشته باشد.

 

۶- هنگام خارج کردن ادویه ها از ظروف دربسته خود از قاشق یا چنگال خیس استفاده نکنید. این عمل باعث نفوذ رطوبت به داخل ظروف شده که در نتیجه آن تاریخ مصرف ادویه ها کاهش می یابد.

 

۷- اگر مصرف ادویه شما کم می باشد تا حد ممکن آن ها را به صورت تازه خریداری کنید. به طور مثال به جای پودر زنجبیل از ریشه تازه زنجبیل و به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید.

 

۸- در فواصل زمانی مشخص به مکان نگهداری ادویه های خود، سرکشی کنید و به تاریخ مصرفی که بر روی ظروف آن ها درج شده است توجه نمایید.